EN PL

Kuratorzy programu artystycznego ESK 2025

20.02.2025

Przedstawiamy kuratorów programu artystycznego Festiwalu Wschód Kultury Europejski Stadion Kultury 2025!

Muzyka: 
Małgorzata Płysa – dyrektorka i kuratorka krakowskiego festiwalu muzyki elektronicznej i eksperymentalnej Unsound, którego edycje odbywają się również w Adelajdzie, Nowym Jorku, Toronto, Londynie i wielu innych miejscach na świecie. Festiwal znany jest z interdyscyplinarnego działania i zamawiania nowych prac artystycznych. Jest również współdyrektorką agencji kreatywnej Unsound Productions, w ramach której zajmuje się managementem artystek i artystów, reprezentacją projektów specjalnych, jak i tworzeniem nowych zamówień artystycznych i wydarzeń. Działalność festiwalową organizuje będąc również prezeską krakowskiej Fundacji Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki, będącej również częścią platform i sieci kontaktów, jak ICAS, SHAPE, czy We Are Europe. Od roku 2020 jest również współdyrektorką artystyczną warszawskiego interdyscyplinarnego festiwalu Ephemera. W swojej pracy skupia się na poszukiwaniu innowacyjnych form wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim w sztuce dźwięku, muzyce i sztuce współczesnej oraz tworzeniu nowych form współpracy pomiędzy twórcami i twórczyniami, poprawie edukacji kulturalnej oraz międzynarodowej wymianie idei i doświadczeń wpływającej na poszerzenie różnorodności intersekcjonalnej w kulturze. Interesuje się zjawiskiem synestezji i ma swoją linię perfum inspirowaną dźwiękiem – Ephemera.

Koncepcja programu muzycznego opiera się na idei łagodności jako strategii sojuszu – czułego, a zarazem świadomego i zaangażowanego gestu wobec publiczności, artystów i kontekstu społecznego miasta.
To projekt inkluzywny, ale jednocześnie bezkompromisowy – łączący różnorodne gatunki muzyczne i pokolenia. Współczesna muzyka poważna, eksperymentalna elektronika, jazz, performatywny rap czy chór jako medium ekspresji zbiorowej – wszystkie te formy splatają się w propozycję otwartą i nowoczesną, przyjazną zarówno stałym odbiorcom lokalnym, jak i nowej, młodszej publiczności z Rzeszowa i całej Polski.
Kooperacja festiwalu z platformą Unsound umożliwiła otwarcie się na nowe głosy i wzmocnienie programu postaciami o wyrazistym potencjale artystycznym i promocyjnym.

M.P.

 

Sztuki performatywne:
Dominik Więcek – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Jego prace przepełnione są humorem, lekkością i żartobliwością. Jako choreograf i performer dekonstruuje historię tańca, normy i tradycje teatralne. Próbuje budować mosty pomiędzy wątkami biograficznymi i doświadczeniami publiczności. Wierzy w spektakle, w których szczerość może być usytuowana gdzieś pomiędzy prywatnością a skrajną teatralną formalnością. W swoich występach bawi się gatunkami teatralnymi, eksperymentuje z własnym wizerunkiem i kwestionuje normy społeczne
Absolwent PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. W latach 2016–2019 tancerz-artysta Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Ma swoim koncie współpracę z wieloma cenionymi choreografami i reżyserami, współtworzył spektakle tańca i teatralne. Jego solowa praca Café Müller została wyselekcjonowana do sieci Aerowaves #twenty23, a jego ostania praca Glory Game została wyselekcjonowana do sieci Aerowaves #twenty25, co jest wyjątkowo prestiżowym wyróżnieniem.

Moja wizja programu części performatywnej festiwalu to spotkanie łączące sztuki wizualne, muzykę i teatr. 
Wierzę, że sztuka powinna być otwarta na wszystkich, dlatego szczególną uwagę poświęcam różnorodności działań artystycznych oraz dostępności prezentowanych treści. Program będzie łączył uznane spektakle i nazwiska gwarantujące jakość z projektami młodych twórców, dając im szansę na zaprezentowanie swoich idei.
Chcę odczarować mity wokół performansu, czyniąc go bardziej przystępnym i otwartym. 
Festiwal stanie się przestrzenią międzypokoleniowego spotkania, a także platformą otwartej wymiany, dialogu i współpracy, gdzie sztuka wychodzi do ludzi – niezależnie od ich wieku, doświadczenia czy społecznego kontekstu. Tworząc program, stawiam na dostępność, otwartość i wspólne celebrowanie sztuki w przestrzeni publicznej.

D.W. 

 

Sztuki wizualne:
Jan Możdżyński – osoba artystyczna. Zajmuje się sztukami wizualnymi, głównie malarstwem i ceramiką. Mieszka i pracuje w Warszawie, gdzie w 2018 roku ukończył Wydział Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych. W swojej twórczości porusza ważne dla niego tematy związane z feminizmem, tożsamością płciową, płcią kulturową, mniejszościami seksualnymi oraz autoerotyką. Podejmuje tematy queerowych tożsamości, przenikania się świata gier i fantastyki oraz wirtualnych światów gier komputerowych ze światem realnym, a także licznych fetyszy ze społeczności BDSM i przedmiotów z nimi związanych. W swoich pracach stara się uchwycić sytuacje związane z odgrywaniem ról, dezintegrować to, co tradycyjnie rozumiane jest jako męskie i kobiece. Swe prace prezentował na kilku wystawach indywidualnych i licznych wystawach zbiorowych. 
Uprawia też boks i prowadzi darmowe zajęcia bokserskie dla znajomych i nieznajomych. 

Nasz wybór padł na propozycje rozwijające w nieoczywisty sposób hasło tegorocznej edycji festiwalu: KIND TO PACT. Projekty są zróżnicowane tematycznie, formalnie, tworzą je zarówno indywidualni twórcy, jak i zespoły. Osoby związane z lokalną sceną artystyczną, ale też twórcy spoza regionu oraz osoby artystyczne spoza Polski. Twórcy młodzi oraz ci z większym doświadczeniem. Jednym słowem: postawiliśmy na różnorodność, którą osoby odwiedzające będą mogły doświadczyć oglądając projekty  w formie wystaw, performensów, inicjatyw z pogranicza gastronomii i sztuki czy interwencji w przestrzeni miejskiej.
J.M. 

Małgorzata Płysa, Jan Możdżyński i Dominik Więcek objęli opiekę artystyczną nad programem festiwalu Wschód Kultury Europejski Stadion Kultury 2025, który odbędzie się w Rzeszowie w dniach 27–29 czerwca 2025.

Jeśli chcesz zrealizować swoje wydarzenie pod okiem któregoś z naszych kuratorów, przypominamy, że dziś wystartował nabór na projekty Europejskiego Stadionu Kultury (link do regulaminu i formularza zgłoszeniowego). Na zgłoszenia czekamy do 12 marca!